February 26, 2009

Bahagia tak pernah hilang...

"Cinta dikhianati, terasa begitu sakit dan pedih. Apabila cinta yang dikhianati itu sudah disulam begitu lama, manisnya sudah menjalar ke segenap urat dan nadi. Segenap jantung dan hati. Bagaimana mahu melupakannya. Di dalam cinta itu sudah tumbuh subur cahaya mata. Kepedihan ini tidak tergambarkan oleh kata-kata. Hanya perasaan sahaja mengerti makna kepedihannya.

Memang sedih wahai wanita, jika dalam keseronokkan menyemai benih kasih dan cinta, tiba-tiba dia disambar orang.

Ya, bagaimana mahu membahagiakan orang lain jika hati kita sendiri tidak bahagia. Namun jalan masih luas terbuka. Bahagia ada di mana-mana. Jangan tutupkan pintu hati itu untuk menikmati bahagia ini.

Tuhan tidak pernah memberikan sesuatu itu tanpa sebab. Ujian Allah bukan untuk menyeksa hamba-Nya, tetapi Dia mahu kita sabar dan berjalan ke dalam diri untuk meneroka isi hati. Siapakah sebenarnya pemberi bahagia itu?

Kadangkala Allah menurunkan hujan tatkala matahari masih terang. Kenapa? Kerana Dia mahu tanah tidak terlalu kontang dan berdebu. Hujan itu memberi rahmat kepada manusia lain walaupun ada yang tidak menyukai hujan yang turun kerana menganggap kain diampaiannya belum kering. Apabila kita hanya memikirkan diri sendiri, kita tidak akan dapat melihat rahmat dan merasai nikmat disebalik sebuah musibah. Kita jadi lupa bahawa Tuhan sedang memberitahu kita, cinta kepada manusia ada had dan takarnya. Hati manusia boleh berubah-ubah dan cinta mereka boleh datang dan pergi.

Sakit ini pasti tidak tertanggung jika kita menanggungnya sendiri. Berkongsilah dengan Allah. Dia Maha Pendengar. Jika selama ini kita hanya larut dalam cinta suami hingga terlupa cinta yang lebih agung lagi daripada itu. Inilah masanya untuk kita mendapatkan cinta abadi ini. Kembalilah kepada-Nya. Jika kita yakin cinta itu sejati, berdoalah. Pasti Dia akan mendengar dan memberikan semula cinta yang hilang itu, jika itulah yang terbaik buat kita.

Bukankah kita sering berdoa, "berikanlah yang terbaik untukku.." Jika dialah suami yang terbaik untuk kita, pasti dia akan kembali...

Tenangkan hati, kukuhkan jiwa.... Percayalah, Tuhan mendengar bisikan hati kita...."

# Kata-kata di atas bukan datang dari tulisan ummie but ummie pinjam dari Majalah Mingguan Wanita Bil. 1319 (27 Feb 2009 - 5 Mar 2009) tulisan Editor Nuri Supian dalam ruangan Yang Elok Itu Budi.

Ummie tertarik dgn artikel nie sebab tulah ummie paparkan kt sini.... If ada sesapa yg dh baca tu, baguslah... but yg belum baca tu u all fikir interesting tak artikel nie?

Artikel nie xde kena mengena pun ngan ummie just ummie nak sharekan dengan u all jer...

"Tenangkan hati, kukuhkan jiwa... Percayalah, Tuhan mendengar bisikan hati kita..." walau apapun doa yang kita panjatkan kepada-Nya, insyaallah Dia akan makbulkannya selagi doa kita tu bukanlah sesuatu yang bersifat khianat, dengki/irihati & jahat..... Wallahualam.....



Utuk semua pasangan suami isteri yang baca blog ummie nie, ummie doakan kalian bahagia buat selamanya..... Amin Ya Rabbal Al Amin...

1 comment:

Sidratul Muntaha said...

hmmm..
dh melalui situasi ini sbnyk 2 kali,kehilangan org yg dijaga sbelum pergi dan jugak dikecewakan..
malas sbnrnyer nk pikirkan bile kita jtuh hati dgn lelaki.
penat berusaha menyemai benih - benih kasih syg tu tpi..ade gak yg nak mencopek..
last2 mmg tawakal jer
klu ade jodoh..kwin jugak aku..
hhihihihih
terkenang sungguh memori lalu bila baca nukilan kak eyna ni.sama jer cam kesah chenta ayu.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin